Egy vasúti mérnök irodalmi tévelygései.

PÁLYAMESTER

PÁLYAMESTER

Szolgálatra jelentkezem

2016. január 31. - Pályamester

A Leningrádi (ma Szentpétervári) Vasútmérnöki Egyetem elvégzése után nem sok időm maradt az öt év gyűrődéseinek kipihenésére. Június végén hazajöttem a család nagy örömére, augusztusban megnősültem, és 1974. szeptember 2.-án megkezdtem vasúti pályafutásomat.


Munkahely, vagy elhelyezkedési problémám nem volt, mert az első év után egy támogatói szerződést kötöttem a MÁV Budapesti Építési Főnökséggel. Azért nem ösztöndíjas szerződést, mert állami ösztöndíjas voltam, tehát két ösztöndíjban nem részesülhettem. A támogatói szerződés szerint a termelési gyakorlatokat a cégnél töltöttem némi fizetség fejében, ami azonban ennél fontosabb volt, garantálták az elhelyezkedést az egyetem után, és a tanulmányi időre biztosították a zöld, azaz munkavállalóknak járó arcképes igazolványt és szabadjegyet.

Tehát, nem volt ismeretlen számomra a munkahely, sőt, arra az építésvezetőségre osztottak be kitűző mérnöknek, amelyiken az utolsó két termelési gyakorlatot töltöttem, azaz a hegyeshalmi vonal átépítésére, a kelenföldi építésvezetőségre, Budaörs állomásra. Ismertem az ott dolgozó vezetőket, mérnököket és pályamestereket, egyik-másik előmunkást is.

A kitűző mérnöki feladat nagyon jó volt. Feladatom a kivitelezési tervek alapján a létesítmények (vágányok, kitérők, földművek, peronok, víztelenítő létesítmények) geodéziai kitűzése, valamint az elvégzett teljesítmények felmérése havonta. Viszonylag független munkakör volt. Az építésvezető vagy a főművezető kiadta az aktuális feladatot, a kitűző mérnök pedig határidőre teljesítette. A kutya nem szólt hozzá menet közben. Persze nem volt egyedül, mert a geodéziai munka bonyolultsága függvényében kettő-négy fő segítsége volt, akiket figuránsoknak neveztek. A munkaidejét maga osztotta be. Közben meg lehetett figyelni az építési technológiákat, a munkagépek működését, a különböző építési folyamatokat. Egyszóval, tanulni is lehetett a munka elvégzése mellett.

Nem volt tehát okom arra, hogy rettenetesen izguljak, de azért egy kis drukk szorult belém: ez nem termelési gyakorlat, hanem munkaviszony. Jó érzés volt tudni, hogy „öreg” barátom Vígh Tibi, akivel együtt koptattuk a Vasútépítési és Pályafenntartási Technikum padjait, majd együtt jártunk egyetemre, sőt jó néhány évig egy kollégiumi szobában laktunk, a szomszédos építésvezetőségen, Herceghalomban űzi az ipart ugyanabban a beosztásban.

Nos, elérkezett a pillanat. Szeptember 2.-a, hajnali 3,00 óra. A szüleimnél laktam Örkényben, a faluban. Saját lakásom még nem volt, bár a MÁV-tól volt ígéret egy vállalati bérlakásra. Megszólalt az ébresztőóra, és én kipattantam az ágyból. Gyors mosdás, felfrissülés, öltözködés. Ilyen korán nem tudtam enni, ezért csak egy kávét kaptam be, és 3,20 körül elindultam a vasútállomásra. A szélső utcában laktunk, így Táborfalva felé tekintve láthattam a közeledő vonatot. Elinduláskor még nem látszott, így komótosra vettem lépteimet. Nem volt messze az állomás, 6-700 métert kellett gyalogolni. A vonat 3,40 órakor érkezett. Nem sokat kellett várnom. Sok álmos alakot láttam az állomáson, alig vártuk, hogy felszállhassunk a vonatra.

A felszállás utáni szokások ismertek voltak számomra. Kerestem egy szabad sarkot. Kis táskámat magam mellé tettem, ingkabátomat felakasztottam az akasztóra. Leültem, és a kisasztalra kitettem 5 Ft-t. A fejemet az ingkabátba temettem, hogy a lámpa fénye ne zavarjon. Elaludtam. Csak a sínillesztések zakatolása vert fel néha. Ta-tam, ta-tam. Ta-tam, ta-tam. A monoton zakatolásra előbb –utóbb gyorsan visszaaludt az ember.
Egyszer csak arra ébredtem, hogy valaki megbökdöste a vállam. Fél álomban kibújtam az álca mögül, és meglátva az esőkabátos embert megállapítottam, hogy megérkezett a reggeli féldecim. És valóban, az asztalon ott volt a karcsú kocsmai féldecis pohár, színültig megtöltve házi pálinkával, és az illata csábítóan csiklandozta az orrom. Az esőkabátos ember, akinek egyik zsebében a másfél literes csatos üveg, a másikban pálinkás poharak és konyharuha díszelgett, egészségemre kívánta a pálinkát, eltette az ötöst, és tovább ment a következő kuncsafthoz. Én egy slukkra bekaptam a felest, igazán, nagyon jól esett és visszaadta az emberiségbe vetett hitemet. A poharat vissza tettem az asztalra és aludtam tovább.

Isten tudja, milyen sugallatra, Kőbánya-teher pályaudvaron felébredtem magamtól, hiszen Zuglóban le kellett szállnom. Hetes busszal a Keletiig, ahol elfogtam egy személyvonatot, amelyikkel a hegyeshalmi vonalat építő vasutasok utaztak ki a munkahelyre. Vidám társaság volt, előkerült a kártya, és hangos ulti csaták közepette érkeztem meg Budaörsre 6 óra után, ahol az építésvezetőség kihelyezett bázisa volt. Leszálltam a vonatról, és az ideiglenes peronon bukdácsolva kerestem az építésvezetőség iroda-kocsijait. A két iroda-kocsi az állomás épület és a raktár között volt kiállítva egy úgynevezett „cigány vágányon”, ugyanis így nevezték az ideiglenesen megépített, váltóval be nem kötött vágányokat. Az építésvezetőség adminisztrációja Kelenföld állomáson, kőépületekben volt. Az építésvezető, aki abban az időben nagyúr volt, és Nyilas Istvánnak hívták, még nem érkezett meg. Néhány pályamester, meg a főművezető is megjött a vonattal, ők nyitották az iroda-kocsit. Rövid terefere után mentek kiosztani az aznapi feladatot a civil dolgozóknak és a vasútépítő század katonáinak. Nemsokára megjött az építésvezető és elfoglalta helyét az iroda-kocsijában.

Átmentem jelentkezni szolgálatra, annak rendje és módja szerint. Köszöntem és jelentkeztem: „Építésvezető elvtárs! Zsákai Tibor mérnök-főtiszt szolgálatra jelentkezem”- mondottam hivatalos hangnemben. „Szervusz, fiam! Józan, kipihent állapotban, ahogyan a szolgálati szabályzat előírja?”- kérdezte kétkedve. „Építésvezető elvtárs, természetesen józan, kipihent állapotban jelentkezem!”- válaszoltam magabiztosan, határozottan. „Na, ülj le, elmondom neked az alapvető szabályokat. Ha ezeket betartod, akkor nem lesz rád panasz.”

Egy kicsit lazábbra vette a stílust, inkább talán atyai komolysággal próbálta előadni a szentenciákat. Közben figyeltem őt. Sovány, szikár ember volt. Termete közepes, kora kései középkor. A tekintete nem árult el sokat, látszott rajta, hogy minden hájjal megkent ember. Arca kissé szürke volt, olyannak tűnt, mint a gyomorbeteg emberek. Szürke egér benyomást keltette.

Ráadásul, nem volt diplomás ember, az egész építésvezetőségen ketten voltunk mérnökök. Az irányító létszám pályamester volt, de ezek a diploma nélküli emberek nagy tudásúak, tapasztalt szakemberek voltak. Volt közöttük olyan, akiről csak hosszú idő után derült ki, hogy nem mérnök, pedig a tudása, a műveltsége azt a benyomást keltette. Főépítésvezető volt és Gólya Mihálynak hívták. Nagyon szerettük és tiszteltük őt.
Tudott dolog volt, hogy fiatal mérnökökkel kívánnak vérfrissítést a vasútépítésben, és ezt az öreg rókák is tudták. Különböző módon reagáltak, a főnököm, az építésvezető atyáskodással próbálta igazolni, hogy diploma ide, diploma oda, a szemétdombon ő az úr.

Mélyen a szemem közé nézett, és atyai keménységgel sorolta a szabályokat.

„Először is, édes fiam, a feladatot mindenkor Simon Jóskától kapod”. Ő volt a másik mérnök, a főművezető.
„ Menj oda a szekrényhez és nyisd ki az ajtót.” Odamentem, kinyitottam, és valami éktelen rendetlenség közepén kettő darab másfél literes csatos üveget, meg egy műanyag, fonott szatyrot láttam. „Minden reggel, mikor megjössz a vonattal, a szatyorba teszed az üres üvegeket. A szolgálati biciklivel bemész Budaörsre a Sógorhoz, és az egyik üveget fehérborral, a másikat vörös borral megtölteted, és visszateszed a szekrénybe. A Jóska majd kifizeti az árát. Világos a feladat?”- kérdezte.

Hát mertem volna olyat mondani, hogy nem világos. Azt tudtam, hol van Budaörs, azt is megfejtettem, hogy a Sógor a kocsmahivatal neve, de hogy hol van? Gőzöm nem volt, róla, de vállaltam a kockázatott. „Igenis Főnök elvtárs, a feladat világos!”- válaszoltam magabiztosan.

„Az utolsó eligazításomat vedd komolyan, különben nem leszel hosszú életű a vasútépítő szakmában. Ha nőkkel lesz dolgod a munkahelyen, jól jegyezd meg: vagy mindegyik nőt megb… d, vagy egyiket sem! Félmunkát ne végezz. Most pedig menj a dolgodra”- harsogta, és felállt, majd elment.

Elővettem a boros üvegeket, a műanyag szatyrot. Megkerestem a szolgálati biciklit és napsütésben karikáztam Budaörsre, teljesíteni az induló feladatot. Közben elgondolkoztam a Főnök szentenciáin, különösen az utolsón. Van benne valami, talán engem, fiatal, tettre kész mérnököt akar megvédeni a fölösleges botrányoktól.

Megfogadtam és megtartottam jó tanácsát egész életemben, és igaza volt. Hálás vagyok Nyilas elvtársnak, mert megúsztam az életet, nagy női drámai jelenetek nélkül.

 

Ceglédbercel, 2016. január 31.


10354673_803795819643496_3467368490155457848_n.jpg

A MÁV Budapesti Építési Főnökség székháza Budapesten, a

Hunyadi János utcában

A bejegyzés trackback címe:

https://palyamester.blog.hu/api/trackback/id/tr148337130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2016.01.31. 10:25:09

Érdekes volt, de az egyetem neve akkor még aligha lehetett ez... #

Pályamester 2016.01.31. 14:51:32

Köszönöm. Nagy dilemma: akkor Leningrádi, ma Szentpétervári. A múltról írok a jelenben. Melyik megnevezés helyes? A biztonság kedvéért mindkettőt használom.

Zoxo 2016.01.31. 15:06:32

"vagy mindegyik nőt megb… d, vagy egyiket sem!"
Всех женщин мира не пое--шь!
Но надо стараться!

Pályamester 2016.01.31. 16:18:58

A tanácsot megfogadtam, de nem dicsekszem vele.
Стремиться то надо! Но сейчас уже зачем?

Gyula Csapó 2016.01.31. 17:33:39

A valamikori közös egyetemünk jelenlegi neve:
"Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I"
Vagy 10-15 éve jártam arra utoljára.

Pályamester 2016.02.01. 11:27:06

Gyuszikám! Örülök a látogatásodnak, és köszönöm a pontos megnevezést. Az írásba nem teszem be, mert nagyon hosszú, a rövid névben a lényeg benne van.
süti beállítások módosítása